Dé specialist voor woningcorporaties

Huurrecht

Wij zijn al meer dan 20 jaar actief voor de diverse woningcorporaties en andere verhuurders in Almelo, Wierden, Nijverdal en omgeving. Onze werkzaamheden zijn heel breed georiënteerd en daardoor weten wij wat er speelt bij de corporaties. Wij beschikken dan ook over specialisten met kennis over deze mooie branche.

Kennis die wij inzetten voor deze branche op een rij. 

  • Huurachterstanden
  • Ontruimen van woningen
  • Overlast oplossen
  • Overlast voorkomen
  • Gedragsaanwijzing 
  • Onder(ver)huur
  • Gebreken bij einde huurovereenkomst
  • Verwarde huurders
  • Mediation bij buur-conflicten
  • Proces-verbaal van constatering 
Voortvarende behandeling 

Door onze korte lijnen en parate kennis op gebied van huurrecht kunnen wij snel adviseren en handelen. Onze klanten weten ons daarom ook vaak te vinden voor een snel advies. Ook voor een gecompliceerde huurzaak met diverse belangen weten de corporaties dat zij bij ons deskundig worden geholpen.

Wigger Van het Laar staat voor eerlijk en respectvol. Oók wanneer het gaat over huurders die huurachterstanden hebben of overlast veroorzaken. Wij zoeken in deze verstoorde relatie tussen verhuurder en huurder altijd naar een creatieve en krachtige oplossing. Deze is in iedere zaak weer anders.

Als het niet anders kan zorgen onze juristen dat er een dagvaarding wordt opgesteld, zodat de rechter een oordeel kan geven. Door deskundige gerechtsdeurwaarders en huurrechtspecialisten in eigen huis te hebben, hebben wij alle acties in eigen hand. Dit zorgt voor een voortvarende behandeling van de zaak zonder onnodige vertragingen. 

Voorbeelden uit de praktijk 

In gesprek

Een huurder betaalt al ongeveer een half jaar de huur altijd te laat. Dit is natuurlijk niet wenselijk en ook in strijd met het huurcontract. De reden voor het niet op tijd betalen is onduidelijk. De woningcorporatie heeft al op allerlei manieren geprobeerd om met de huurder in contact te komen, zonder succes. Ze hebben Wigger Van het Laar ingeschakeld voor een oplossing van dit probleem.

Samen met de woningcorporatie hebben wij gekeken naar een manier waarop we kunnen bereiken dat de huur op tijd wordt betaald. We hebben gekozen om in gesprek te gaan met de huurder. Bij dit gesprek is een medewerker van de woningcorporatie aanwezig. Gelukkig komt de huurder op de afspraak en de situatie wordt besproken. Het bleek dat de werkgever van de huur het salaris te laat betaalde. De huurder had geen idee dat het te laat betalen van de huur voor grote problemen kan zorgen. Tijdens de afspraak hebben wij gebeld met de werkgever en het grote belang van zijn werknemer uitgelegd. De werkgever begreep het en beloofde dat hij het salaris eerder zou betalen. En de achterstand? Die kon door de huurder direct worden betaald, zodat hij met een frisse start aan het jaar 2020 kan gaan beginnen.

Hard met hart

Zoals al gezegd kan het soms niet anders dan dat er een procedure gestart moet worden voor ontbinding van de huurovereenkomst en ontruiming van de woning. De woningcorporatie heeft er alles aan gedaan om dit te voorkomen, maar het is ondanks alle inspanningen niet gelukt. De huurachterstand blijft maar oplopen en de huurder doet niets.

In deze kwestie ging het om een jongen van twintig jaar. Hij kwam in aanmerking voor een prima huurwoning. De huurovereenkomst werd gesloten. De betreffende huurder ging alleen verder met zijn uitgavenpatroon dat hij had voor het aangaan van de huurovereenkomst. Hierdoor kon hij zijn verplichting voor het maandelijks betalen van de huur niet nakomen. Door de woningcorporatie werd geconcludeerd dat hij nog niet geschikt was om een huurverplichting aan te gaan. Er werd van alles geprobeerd, maar de jongen "stak zijn kop in het zand" en reageerde nergens op.

Pas bij de zitting kwam hij met een reactie. De huurachterstand was inmiddels zo hoog opgelopen dat hij deze niet kon betalen. De rechter kon niet anders dan een vonnis wijzen en de ontbinding van de overeenkomst en ontruiming van de woning uitspreken.

Zelfs na dit vonnis hebben wij nog met de huurder gesproken over een oplossing. Op termijn zou er geen rooskleurige financiële situatie gaan zijn voor de verhuurder. Daarom werd er besloten om afscheid te nemen van deze huurder. Hij kreeg de keuze om zelf de sleutels in te leveren en de woning netjes op te leveren óf een ontruiming via ons. Hij koos voor de eerste optie. De woning is door de huurder netjes achter gelaten zodat hier geen verdere kosten voor hem of de corporatie zijn ontstaan. Er is schuldhulpverlening ingeschakeld en hopelijk wordt de vordering alsnog betaald. 


​Contact

Manon Steggink is onze huurspecialist. Heeft u vragen of wilt u advies?
Neem dan vrijblijvend Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. op.  

Het verhaal van Bob
Betalingsregeling om rechtszaak te voorkomen
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Gast
dinsdag 14 juli 2020

Captcha afbeelding

Bellen

E-mail

What's App

Zoeken

Online dossier

Aanleveren opdracht

Direct betalen

Incassokosten

Tarieven