Wigger Van het Laar verlegt grenzen

Als we hard schreeuwen hier in Almelo, kunnen ze ons bijna horen; onze Duitse oosterburen. Vanwege de ligging van ons incassobureau zo dicht bij de Duitse grens is het dan ook niet gek dat wij vaak te maken krijgen met Duitse klanten en/of debiteuren.


Vanwege de inmiddels vele behandelde zaken mag ik mij zo ondertussen wel de Duitsland incasso-specialiste noemen. Al kom ik ook nog steeds nieuwe dingen tegen wat in Duitsland net even iets anders gaat dan hier in Nederland. Zo ook in deze casus:


Duitse incasso procedure
Het begon allemaal met een klant die contact opnam vanwege een vordering op een Duitse debiteur. Allereerst heb ik getracht in contact te komen met de debiteur via telefoon en e-mail.


Geen gehoor… Volgende stap volgens het Duitse rechtsysteem: Het opstarten van 'Mahnverfahren'… Vrij vertaald: een aanmaningsprocedure, eigenlijk een voorprocedure op een echte procedure bij de rechtbank. In Nederland kennen wij dit niet. Hier is het procederen bij de rechtbank of niet.


Bij een aanmaningsprocedure geef je bij de Duitse Rechtbank aan, middels een simpel formulier, o.a. wie de debiteur is, wat de vordering inhoudt en hoe hoog het openstaand bedrag is. De Duitse rechtbank stuurt dit vervolgens naar de debiteur. Deze heeft vervolgens twee keuzes: Verweer of niets doen.


Bij niets doen krijg je meteen een titel. Niets doen staat dus eigenlijk gelijk aan je er aan toe geven. Verweer maken kan even simpel als een voorprocedure starten; 'gewoon' een formulier insturen dat je het er niet mee eens bent. Je hoeft hiervoor geen enkele reden te geven waarom je het er niet mee eens bent.


Verweer bij de Duitse rechtbank

Als een debiteur verweer maakt, kan ervoor worden gekozen om de echte procedure bij de Duitse rechtbank te starten. In andere gevallen zou dit prima geweest zijn. Echter miste onze klant bewijsmateriaal waardoor we geen hele sterke zaak hadden.

En toen? Tja, dat dacht ik ook… Een procedure starten zou betekenen dat de kans heel erg groot was dat we zouden verliezen. Niets doen betekende sowieso geen geld voor mijn klant.


Een creatieve oplossing

Opeens bedacht ik mij dat de debiteur bij het verweer de contactgegevens van haar advocaat had ingevuld. Deze heb ik uitgelegd dat het ons nooit is gelukt om met de debiteur in contact te komen en dat we graag naar een gezamenlijke oplossing toe wilden werken, zonder (uiteraard) te vertellen dat we geen hele sterke zaak zouden hebben vanwege het gebrekkige bewijs.


Een aantal dagen later ontving ik antwoord: Een schikking van € 2000,-. Bam! Een substantieel deel van het verschuldigde bedrag.


​Een geluksmomentje! Door buiten de gebaande paden te denken hebben we een mooie oplossing weten te bewerkstelligen. Ook mijn klant was ontzettend blij met de uitkomst. 

Help, mijn medewerker heeft financiële problemen. En nu?

Als werkgever van een MKB-bedrijf ben je betrokken bij verschillende aspect...

Het belang van een sterke klantrelatie in debiteurenbeheer

Een goede klantrelatie is van essentieel belang. Niet alleen zorgt het ervo...

Ondernemer vaak de dupe van nieuwe wet schuldsanering

Sinds 1 juli 2023 is de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) aang...

Goede Algemene voorwaarden om juridische problemen te voorkomen

Een juridisch geschil; over het algemeen zit niemand daar op te wachten. Ee...

3 Tips voor Effectief Debiteurenbeheer

Debiteurenbeheer betreft het proces van effectief beheren en opvolgen van o...

Dagvaarden: waarom en wanneer?

De 14-dagen brief

Elke ondernemer heeft wel eens te maken met een debiteur die uw factuur nie...

Begrijpelijke taal door deurwaarders voor debiteuren

In een wereld waar communicatie steeds meer vertrouwt op geschreven woorden...

Vooruit kijken is beter dan verwijten

Onlangs heb ik  een mediation-traject afgerond met twee directeuren van twe...