Wat staat ons te wachten in 2022?

2021 was wederom een veelbewogen jaar door corona met lockdowns, winkels die gedwongen gesloten moesten worden en financiële overbruggingsregelingen voor ondernemers die 'gewoon' terugbetaald dienen te worden… Tel daarbij de enorme inflatie op en je hebt alle ingrediënten voor een financieel moeilijk jaar die ons als land waarschijnlijk te wachten staat. Niet voor niets dat het nieuwe kabinet een minister van armoede heeft aangesteld. Een post die voorheen niet bestond. Wat 2022 nog meer voor ons in petto heeft op het gebied van schuldenproblematiek, lees je verder in dit artikel:


Verantwoordelijkheid bij gemeenten

Al enige tijd heeft de overheid de verantwoordelijkheid over de schuldenproblematiek bij gemeenten neergelegd. Wij merken vanuit het werkveld dat de gemeenten het echter moeilijk vinden om goed met deze toebedeelde rol om te gaan.

En niet geheel onlogisch… Zij zijn vaak niet direct één van de betrokken partijen bij een financiële kwestie. De verantwoordelijkheid om schuldenproblematiek structureel op te lossen en te voorkomen moet door de uitvoerende partijen - waaronder wij - opgepakt worden.


De overheid heeft - middels wet- en regelgeving - wel een behoorlijke invloed op het oplossen van schuldenproblematiek. Zij hebben hun steentje bijdragen door o.a. het griffierecht (meer hierover in dit blog) behoorlijk in kosten te verlagen. Dit heeft als effect dat de schuldeiser 'goedkoper' zijn of haar recht kan halen. Ook heeft de schuldeiser hierdoor een verhoogde kans om sneller zijn schuld terugbetaald te krijgen omdat de schuldenaar met minder kosten te dealen krijgt. Oftewel: De schuldenaar zou in theorie sneller uit de schulden kunnen komen.


Ook hand in eigen boezem steken

Dan de partij die wat ons betreft veruit het meeste invloed heeft op het oplossen van schuldenproblematiek: Wij zelf. Inmiddels al weer een hele tijd geleden hebben wij de omslag gemaakt van 'de enge deurwaarder' naar 'incasseren vanuit de menselijke maat'. Dat stukje menselijke maat geldt overigens niet alleen voor de incasso-tak, maar voor iedereen binnen onze organisatie.


Hoe wij dat doen? Allereerst is het simpel: Mensen op een normale manier benaderen is veel natuurlijker dan je op te stellen als een hork met maar één doel: incasseren. Het doel blijft echter voor ons heilig: Er moet een oplossing worden gevonden en betaald worden. We merken echter, dat je met "incasseren vanuit de menselijke maat" veel meer resultaat boekt. Doorvragen en goed luisteren naar de achtergrond van het ontstaan van de schuld en meedenken en helpen zoeken naar een oplossing. Wij hebben als gerechtsdeurwaarder zoveel expertise en waarom zou je deze niet inzetten om de schuldenaar te helpen? Uiteindelijk is de schuldenaar, maar juist ook jouw klant hierbij gebaat.


Ook zorgen we dat wij ons constant bewust maken van dit gezamenlijke doel. En hierin ook de hele organisatie faciliteren. Een voorbeeld hiervan is dat we cursussen volgen als 'Ondernemers in zwaar weer: Omgaan met emoties'… Een workshop die erop geënt is om medewerkers dusdanig te trainen dat de ondernemer in zwaar weer zich meer gehoord voelt en je medewerker toegerust is om deze moeilijke gesprekken beter te voeren zonder zelf uit balans te raken.

Organiseren van kennissessies

Naast onze eigen medewerkers te ontwikkelen vinden we het ook belangrijk onze kennis te delen met anderen. Binnen het bedrijfsleven is het niet de 'standaard' om aan te geven bij je manager, teamleider of direct dat je in de schulden zit. Dit zijn privéproblemen waar je het op je werk niet over gaat hebben… Toch? Niets is minder waar. Een medewerker in de schulden, kost de werkgever al snel tot €13.000,- per jaar. Om dit te voorkomen of de medewerker te ondersteunen zodat hij/zij snel mogelijk weer op eigen benen kan staan geven wij 17 februari in samenwerking met MinusPlus de gratis kennissessie 'Mijn medewerker heeft schulden. En nu?! Meer weten of aanwezig zijn: https://minusplus.nl/kennissessie

2022 wordt voor ons een interessant jaar, waarin we weer vol passie en enthousiasme de aangereikte zaken gaan behandelen en tot een goed eind gaan brengen.


Wilt u meer informatie over onze dienstverlening? Neem dan contact met ons op via mail info@wvhl.nl of telefoon 0546-544777.

Een goede huurovereenkomst voorkomt problemen: Tips en richtlijnen

Het huren van een woning is een belangrijke stap, zowel voor huurders als v...

Help, mijn medewerker heeft financiële problemen. En nu?

Als werkgever van een MKB-bedrijf ben je betrokken bij verschillende aspect...

Het belang van een sterke klantrelatie in debiteurenbeheer

Een goede klantrelatie is van essentieel belang. Niet alleen zorgt het ervo...

Ondernemer vaak de dupe van nieuwe wet schuldsanering

Sinds 1 juli 2023 is de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) aang...

Goede Algemene voorwaarden om juridische problemen te voorkomen

Een juridisch geschil; over het algemeen zit niemand daar op te wachten. Ee...

3 Tips voor Effectief Debiteurenbeheer

Debiteurenbeheer betreft het proces van effectief beheren en opvolgen van o...

Dagvaarden: waarom en wanneer?

De 14-dagen brief

Elke ondernemer heeft wel eens te maken met een debiteur die uw factuur nie...

Begrijpelijke taal door deurwaarders voor debiteuren

In een wereld waar communicatie steeds meer vertrouwt op geschreven woorden...