Vooruit kijken is beter dan verwijten

Door Karin Wigger
Onlangs heb ik  een mediation-traject afgerond met twee directeuren van twee grote bedrijven. De ene verweet de ander het niet betalen van een grote factuur. Het verweer was dat hij over het het geleverde werk niet tevreden was en daarom weigerde te betalen. Over en weer werden er verwijten gemaakt.


Op naar mediation

Omdat het conflict vastliep, hebben de juristen van beide partijen besloten om een mediation traject op te starten en kwamen hiervoor bij mij.


Beide directeuren vonden het belangrijk, ondanks het geschil, dat de zakelijke relatie wel behouden bleef. De partijen hadden verder ook geen problemen met elkaar, maar dit geschil zorgde er wel voor dat de relatie op spanning kwam te staan.

Het mediation-traject

Bij aanvang van het traject was de sfeer nog wat bedrukt. In het eerste gesprek zijn er zeker over een weer verwijten gemaakt. Met de begeleiding was het echter voor beide partijen prettig om dit te kunnen doen zonder dat de negatieve emoties hierover de overhand kregen. Het gesprek kantelde op een gegeven moment van het verleden naar de toekomst. Na het eerste gesprek volgde 1,5 week later het tweede gesprek, in de tussentijd hebben beide partijen los van elkaar kunnen nadenken over hoe het nu verder zou moeten met elkaar.

Mede doordat ze wat 'huiswerk' vanuit het eerste gesprek hadden meegekregen, verliep het tweede gesprek veel soepeler. De boodschap van het tweede gesprek was dat het voor beide partijen belangrijk is om te kijken naar de toekomst en niet wie er fout zat.

Zelf met een oplossing gekomen

Dit hebben beide partijen gedaan en zijn zelf met een oplossing gekomen.

Uiteindelijk konden ze het ook nog snel eens worden over de betaling van de factuur. Ze waren erg blij dat de kwestie op tijd was opgelost en dat er een rechtzaak voorkomen kon worden.


Zo zie je maar dat mediation soms ook van essentieel belang kan zijn in een business-to-business geschil. We zijn erg blij dat beide partijen elkaar de ruimte hebben gegeven en nu ook zonder breuk in de zakelijke relatie ook in de toekomst met elkaar kunnen werken.


Wil je meer weten over onze mediation dienstverlening? Neem dan contact met mij op en mail naar k.wigger@wvhl.nl. Ik vertel je er graag over.


Welkom Fleur!

Hoi! Ik ben Fleur te Wierik, 22 jaar en woonachtig in Almelo. In 2024 heb i...

Aanpassing aanzeggingen per 2025

Per 1 januari 2025 het nieuwe bewijsrecht in werking getreden, met onder me...

Automatische verlenging huurovereenkomst voorkomen?

Het komt vaak voor dat verhuurders op een verkeerde manier een huurovereenk...

Leren omgaan met agressie – onze ervaring

Bij Wigger Van het Laar zijn we altijd bezig met het verbeteren van onze va...

De Kracht van Beleving

Afgelopen maandag hadden Brigit en ik de kans om een Ondernemersevent vanui...

Veelgemaakte fouten in de verhuurbranche: hoe voorkom je ze?

Als verhuurder komt er veel op je af. Van huurcontracten tot borgsommen en ...

In hoeverre is de wereld van de gerechtsdeurwaarder gedigitaliseerd?

De digitalisering heeft de laatste jaren de wereld van de gerechtsdeurwaard...

Eerste Hulp Bij Overlast

Overlast kan een echte uitdaging zijn voor verhuurders en omwonenden. Vaak ...

Van Debiteur tot klant: De kracht van respectvolle Incasso

Bij Wigger Van het Laar helpen we (zoals waarschijnlijk bekend) onder ander...