Als verhuurder komt er veel op je af. Van huurcontracten tot borgsommen en van onderhoud tot het innen van servicekosten. Het is begrijpelijk dat er soms dingen over het hoofd worden gezien. Helaas kunnen kleine fouten grote gevolgen hebben, zowel financieel als juridisch. In dit artikel bespreken we de meest voorkomende fouten in de verhuurbranche en geven we tips om deze te voorkomen.
1. Geen vroegsignalering bij huurachterstand
Veel verhuurders weten niet dat zij een huurachterstand van een natuurlijk persoon moeten aanmelden bij de gemeente. Het doel van deze aanmelding (ook wel ‘vroegsignalering’ genoemd) is dat de gemeente contact kan zoeken met uw huurder en (financiële) hulp kan bieden. U mag echter niet zomaar de gegevens van uw huurder doorgeven. Hiervoor moet u voldoen aan een aantal voorwaarden. Neem contact met ons op, dan leggen we de voorwaarden uit en/of verzorgen wij de vroegsignalering voor u.
2. Tijdelijk huurcontract niet op tijd ‘opzeggen’
Eigenlijk klopt dit kopje niet helemaal. Een huurovereenkomst voor bepaalde tijd hoef je namelijk niet op te zeggen. Wat veel mensen niet weten is dat deze vanzelf afloopt, mits je op tijd je huurder informeert over het einde van de huurovereenkomst. Doe je dit niet op tijd, dan loopt het huurcontract voor onbepaalde tijd door. Dit kan grote juridische en financiële gevolgen hebben. Informeer uw huurder dus tijdig, bij voorkeur bij deurwaardersexploot.
3. De borg niet (tijdig) innen
Het innen van de borg is een cruciale stap na het ondertekenen van het huurcontract. De borg dient als bescherming voor jou als verhuurder in het geval van betalingsproblemen of schade aan de woning. Bovendien is het niet (tijdig) betalen van de borg vaak een teken dat er meer aan de hand is. Het is daarom essentieel dat de borg altijd wordt geïnd voordat de huurder de woning betrekt. Zo voorkom je onaangename verrassingen in de toekomst.
4. Gebruik van standaard algemene voorwaarden
Veel verhuurders gebruiken standaardmodellen van algemene voorwaarden die niet altijd waterdicht zijn. Deze kunnen namelijk oneerlijke bedingen bevatten, waardoor ze vernietigd kunnen worden. Dit kan grote financiële gevolgen hebben. Laat daarom altijd op maat gemaakte algemene voorwaarden opstellen of controleer bestaande voorwaarden op onjuistheden.
5. Gebreken niet tijdig herstellen
Als verhuurder ben je verantwoordelijk voor het groot onderhoud aan het pand. Is er sprake van onderhoudsgebreken, verhelp deze dan zo snel mogelijk! Doe je dit niet, dan kan een huurder om huurprijsvermindering vragen. Twijfel je of een reparatie jouw verantwoordelijkheid is, of die van de huurder? Stuur je huurovereenkomst naar ons op en wij zoeken het voor je uit!
Al een fout gemaakt?
De verhuurbranche is complex en één fout kan grote gevolgen hebben. Heb je dit lijstje gelezen en denk je dat je al een fout hebt gemaakt? Het is nog niet te laat! Karin Wigger, oprichter van ons kantoor, is geregistreerd MfN-mediator en weet vaak toch een oplossing te vinden.
Heb je vragen over deze veelgemaakte fouten of wil je er zeker van zijn dat je alles goed hebt geregeld? Neem dan contact met ons op!