Van 'enge deurwaarder' naar 'behulpzame probleemoplosser'

​Soms kom je in situaties terecht waarbij het goed is om even uit je rol te stappen, uitzoomen op de situatie om te kijken waar daadwerkelijk het probleem ligt.


Alle betrokken tevreden

Ons doel is namelijk nooit om spreekwoordelijk 'het mes op de keel te zetten' en maar te zorgen dat de debiteur betaalt. Juist in tegendeel. Ja, er dient betaald te worden… Maar wel op een manier waar alle betrokkenen tevreden over zijn: Dat is altijd ons uitgangspunt.

Onlangs heb ik een zaak afgerond waarbij dit perfect tot uitvoering gebracht kon worden. Het ging om een persoon die al vele maanden de rekeningen niet meer betaalde. Na de 'reguliere' incasso-fase te hebben doorlopen met betaalherinneringen en aanmaningen moesten wij onze klant adviseren: Gaan we een procedure starten of niet?

Na kort de situatie en de achtergrond van de persoon in kwestie geanalyseerd te hebben, werd er snel overeenstemming verkregen met onze klant om een procedure te starten.

Hetzelfde bleef zich echter voordoen: Geen reactie op onze telefoontjes, e-mails en brieven. En dus geen betalingen.


Iets klopte niet...

Ik vond het vreemd, want deze persoon heeft helemaal aan het begin van de incasso-periode zelf contact met ons opgenomen voor het treffen van een betalingsregeling.

Ik somde het voor mezelf op: 'Er zit dus ergens een welwillendheid om te betalen… Maar er wordt al geruime tijd nergens op gereageerd. Misschien is ze het overzicht kwijt en kan ze het gewoon niet meer rondkrijgen? Dat ze wel wil, maar gewoon niet meer weet waar ze moet beginnen?… En wat kan ik doen om deze persoon in kwestie te helpen?'

Ik bedacht dat Bemoeizorg hier weleens een belangrijke schakel in kon zijn.

In het verleden hebben we als bureau vaak te maken gehad met Bemoeizorg: Een instantie voor mensen die hulp nodig hebben, maar dit zelf niet kunnen, willen of durven regelen. En vervolgens door allerlei problemen verder in moeilijkheden komen.

Logischerwijs zaten ze vaak aan de andere kant van de tafel. Maar wel altijd goede ervaringen.


Ik besloot ze op te bellen en mijn verhaal te doen. Nadat ze een klein beetje verrast maar ook blij waren dat nota bene een deurwaarderskantoor ze opbelde ging Bemoeizorg met de persoon in kwestie aan de slag.


De perfecte oplossing

Nadat ze uitvoerig met de persoon gesproken hadden, kwam er een conclusie uitrollen. Precies zoals ik het ingeschat. De welwillendheid was er absoluut… Maar wij waren door onze vele pogingen tot contact in het hoofd van de persoon getransformeerd in een 'enge instantie' waarmee niet meer gedurfd werd te spreken.

Ook gaf de persoon via Bemoeizorg aan dat de financiële situatie inmiddels in een positieve zin was gewijzigd. En hierdoor de betalingsregeling weer gestart kon worden. Zo gezegd, zo gedaan. En tot op heden netjes nagekomen.


​Een mooie en positieve uitkomst voor iedereen: De klant, Bemoeizorg, ons bureau en voor de persoon in kwestie. Voor mij was dit ook weer een mooi geheugensteuntje waarom ik dit werk doe… En waarom ik bij Wigger van Het Laar werk. Natuurlijk is het belangrijkste dat er geld overgemaakt wordt… Maar wel met een menselijke maat!

Mediation in huurzaken

Huurders willen vooral prettig wonen: in een fijne woning, in een goede buu...

Succesvolle strategieën in conflictbemiddeling

In iedere organisatie of samenwerkingsstructuur komen conflicten voor. Of h...

Even voorstellen: Ian Kok

Huurrecht is een complex rechtsgebied dat zowel verhuurders als huurders ra...

Waarom kiezen voor een juridisch expert in huurrecht?

Huurrecht is een complex rechtsgebied dat zowel verhuurders als huurders ra...

De meerwaarde van mediation in zakelijke geschillen

Zakelijke geschillen zijn onvermijdelijk in het bedrijfsleven. Conflicten k...

Wat te doen bij complexe incassozaken?

Het incasseren van openstaande vorderingen kan een uitdagend proces zijn, v...

De impact van juridische documenten die niet correct zijn opgesteld

Binnen elk juridisch proces vormen contracten en diverse documenten de rugg...

Welkom Fleur!

Hoi! Ik ben Fleur te Wierik, 22 jaar en woonachtig in Almelo. In 2024 heb i...

Aanpassing aanzeggingen per 2025

Per 1 januari 2025 het nieuwe bewijsrecht in werking getreden, met onder me...