ROC van Twente kiest voor Betaalgenoot

Eén van onze meest trouwe klanten binnen Betaalgenoot is ROC van Twente. Al jaren werken wij met wederzijdse tevredenheid samen om het onderwijs voor iedereen toegankelijk te houden… "Want dat is het ultieme doel; problematiek binnen persoonlijke financiën mogen nooit de reden zijn dat toegang tot onderwijs wordt ontnomen."


Team Innovatie Award

"Als financiële afdeling van ROC van Twente gaan wij onder andere over cursusgelden en leermiddelen die aangeschaft dienen te worden. Vroeger functioneerde onze afdeling meer in de trend van 'u vraagt, wij draaien'… De laatste jaren hebben wij ons echter ontwikkeld tot een afdeling die zeer pro-actief meedenkt in verschillende processen. En die pro-activiteit wordt ook beloond; zo ontvingen wij de Team Innovatie Prijs, een award die normaliter altijd naar het onderwijs gaat, en niet naar een ondersteunende afdeling. Daar ben ik best een beetje trots op"

"Waarom we die prijs hebben gewonnen? Zoals ik al eerder aangaf; onderwijs moet toegankelijk zijn. Voor iedereen! Als financiële afdeling hebben wij daar behoorlijk aandeel in. Vergis je namelijk niet; schoolgelden en leermiddelen zijn voor een groot aantal gezinnen een behoorlijke kostenpost. Helemaal voor mensen die de eindjes aan mekaar moeten knopen. Wij zijn met de afdeling op zoek gegaan naar een passende oplossing voor deze gevallen. En hebben deze gevonden. In de vorm van Betaalgenoot."


Onderwijs moet toegankelijk zijn

"Hoe? Door termijn betaaloplossingen voor iedereen beschikbaar te stellen. In termijnen betalen voor leermiddelen en schoolgelden is een bijzonder iets binnen onderwijsland. Je moet je voorstellen dat als veel mensen hier gebruik van maken, je als onderwijsinstelling een behoorlijk risico op je hals haalt. Zo zijn wij ieder jaar voor enkele tonnen risicodrager. Om het risico te verlagen te zorgen dat de termijnen uiteindelijk wel worden betaald, hadden we een partner nodig die helpt bij het incasseren. Maar wel op een manier die voor ons prettig voelt, maar zeker ook voor de doelgroep"


​"Zo begon ons avontuur enkele jaren geleden. Na verschillende samenwerkingspartners te hebben gesleten - van volledig geautomatiseerde incassosoftware-partijen tot een groot incassokantoor - kwamen we bij Betaalgenoot terecht. En dat klikte meteen. Waarom? Betaalgenoot begrijpt de doelgroep. En dat is heel belangrijk…. Als je in termijnen voor onderwijs moet betalen omdat je anders niet kan voldoen aan je financiële verplichtingen, hetzij voor jezelf, het zij voor je kinderen, dan is het belangrijk dat als incasseerder oplossingsgericht mee denkt. En niet met de vuist op tafel slaan en zorgen dat ze betalen. Empathie is hierbij het sleutelwoord."


Snel, soepel en transparant

"Het Betaalgenoot systeem werkt snel, soepel en is transparant. Eén van de grootste voordelen is misschien wel dat de regeling al in de vakanties beschikbaar is, zonder tussenkomst van ons als school. We merken dat ouders met deze optie ontzettend geholpen zijn… Want zij hoeven dan niet in die eerste week van het schooljaar een enorm bedrag neer te leggen of stress te hebben of ze het wel kunnen betalen. Dit is dan al geregeld."


"Daarnaast krijg je bij problemen of calamiteiten begripvolle mensen aan de telefoon in plaats van klantenservice-medewerkers die een belscript afgaan. Die hun best doen op problemen zo snel mogelijk te verhelpen. Mede door de fijne samenwerking, communicatie en het hoge incasso-percentage door Betaalgenoot worden die tonnen aan risico die we dragen elk jaar geslonken tot bijna nihil."


"Tot slot; De aan te schaffen leermiddelen hier op school gaan via MBOwebshop.nl, een online leverancier van leermiddelen. Omdat we destijds zo tevreden waren over Betaalgenoot en hun menselijke incasseren van de cursusgelden hebben we een mooie driehoek gevormd waarbij het sinds enige tijd nu ook mogelijk is om de leermiddelen in termijnen af te betalen. Via een koppeling tussen MBOwebshop en Betaalgenoot wordt alles zonder bureaucratie en volledig geautomatiseerd geregeld. Ook in de vakantieperiode waarin scholen doorgaans slecht bereikbaar zijn, een geruststelling voor bezorgde ouders."

Borstklopperij houden wij als Betaalgenoot niet van, toch vonden we dit verhaal van Gerrit Reinders te mooi en positief om niet met jullie te delen. Want eerlijk is eerlijk, als je goed werk levert en mensen zijn tevreden over je, dan mag je jezelf toch soms ook wel een klein schouderklopje geven.

Help, mijn medewerker heeft financiële problemen. En nu?

Als werkgever van een MKB-bedrijf ben je betrokken bij verschillende aspect...

Het belang van een sterke klantrelatie in debiteurenbeheer

Een goede klantrelatie is van essentieel belang. Niet alleen zorgt het ervo...

Ondernemer vaak de dupe van nieuwe wet schuldsanering

Sinds 1 juli 2023 is de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) aang...

Goede Algemene voorwaarden om juridische problemen te voorkomen

Een juridisch geschil; over het algemeen zit niemand daar op te wachten. Ee...

3 Tips voor Effectief Debiteurenbeheer

Debiteurenbeheer betreft het proces van effectief beheren en opvolgen van o...

Dagvaarden: waarom en wanneer?

De 14-dagen brief

Elke ondernemer heeft wel eens te maken met een debiteur die uw factuur nie...

Begrijpelijke taal door deurwaarders voor debiteuren

In een wereld waar communicatie steeds meer vertrouwt op geschreven woorden...

Vooruit kijken is beter dan verwijten

Onlangs heb ik  een mediation-traject afgerond met twee directeuren van twe...