Begrijpelijke taal door deurwaarders voor debiteuren

In een wereld waar communicatie steeds meer vertrouwt op geschreven woorden, kan laaggeletterdheid een grote hindernis vormen voor mensen. Het vermogen om informatie te begrijpen en effectief te communiceren is immers een groot onderdeel van binnen onze huidige maatschappij.


Hoog percentage moeite met lezen en schrijven

Helaas zijn er nog steeds mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, en deze problematiek kan verstrekkende gevolgen hebben. Zo ook in onze directe omgeving, van alle volwassenen (16 jaar en ouder) heeft in de gemeente Almelo 18% moeite met lezen en schrijven. Dat is bijna 1 op 5. Voor de omliggende gemeenten (Rijssen-Holten, Twenterand en Hengelo) ligt dit percentage op 7-8%. In Enschede ligt het weer een stuk hoger, daar heeft 24% moeite met lezen en schrijven.



Gebruik van begrijpelijke taal in onze brieven

Als deurwaarderskantoor beseffen wij ons dat laaggeletterdheid een eventueel probleem kan vormen in onze communicatie richting debiteuren. Daarom is het gebruik van begrijpelijke taal in onze brieven (en andere vormen van communicatie) van essentieel belang. Om deze reden hebben hebben wij de samenwerking opgezocht met Taalpunt (www.taalpuntalmelo.nl) om mee te kijken naar onze woordelijke communicatie richting debiteuren en ons te trainen in begrijpelijke taal leren schrijven.


De voordelen

Het is erg belangrijk om begrijpelijke taal te gebruiken in onze brieven als deurwaarders. Dit heeft veel voordelen. Allereerst kunnen mensen die geld moeten betalen of een betalingsregeling willen aanvragen de inhoud van de brief beter begrijpen. Dit helpt hen om de juiste stappen te nemen. Daarnaast helpt het ook om het negatieve imago rond schulden te verminderen en moedigt het gesprekken aan tussen mensen met schulden en deurwaarders.


Kort gezegd, door begrijpelijke taal te gebruiken in onze brieven als deurwaarders, kunnen we problemen sneller oplossen. Als deurwaarderskantoor streven we ernaar om dit als standaard te hanteren, zodat niemand in onze steeds ingewikkelder wordende samenleving wordt achtergelaten.

Welkom Fleur!

Hoi! Ik ben Fleur te Wierik, 22 jaar en woonachtig in Almelo. In 2024 heb i...

Aanpassing aanzeggingen per 2025

Per 1 januari 2025 het nieuwe bewijsrecht in werking getreden, met onder me...

Automatische verlenging huurovereenkomst voorkomen?

Het komt vaak voor dat verhuurders op een verkeerde manier een huurovereenk...

Leren omgaan met agressie – onze ervaring

Bij Wigger Van het Laar zijn we altijd bezig met het verbeteren van onze va...

De Kracht van Beleving

Afgelopen maandag hadden Brigit en ik de kans om een Ondernemersevent vanui...

Veelgemaakte fouten in de verhuurbranche: hoe voorkom je ze?

Als verhuurder komt er veel op je af. Van huurcontracten tot borgsommen en ...

In hoeverre is de wereld van de gerechtsdeurwaarder gedigitaliseerd?

De digitalisering heeft de laatste jaren de wereld van de gerechtsdeurwaard...

Eerste Hulp Bij Overlast

Overlast kan een echte uitdaging zijn voor verhuurders en omwonenden. Vaak ...

Van Debiteur tot klant: De kracht van respectvolle Incasso

Bij Wigger Van het Laar helpen we (zoals waarschijnlijk bekend) onder ander...