Begrijpelijke taal door deurwaarders voor debiteuren

In een wereld waar communicatie steeds meer vertrouwt op geschreven woorden, kan laaggeletterdheid een grote hindernis vormen voor mensen. Het vermogen om informatie te begrijpen en effectief te communiceren is immers een groot onderdeel van binnen onze huidige maatschappij.



Hoog percentage moeite met lezen en schrijven

Helaas zijn er nog steeds mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, en deze problematiek kan verstrekkende gevolgen hebben. Zo ook in onze directe omgeving, van alle volwassenen (16 jaar en ouder) heeft in de gemeente Almelo 18% moeite met lezen en schrijven. Dat is bijna 1 op 5. Voor de omliggende gemeenten (Rijssen-Holten, Twenterand en Hengelo) ligt dit percentage op 7-8%. In Enschede ligt het weer een stuk hoger, daar heeft 24% moeite met lezen en schrijven.



Gebruik van begrijpelijke taal in onze brieven

Als deurwaarderskantoor beseffen wij ons dat laaggeletterdheid een eventueel probleem kan vormen in onze communicatie richting debiteuren. Daarom is het gebruik van begrijpelijke taal in onze brieven (en andere vormen van communicatie) van essentieel belang. Om deze reden hebben hebben wij de samenwerking opgezocht met Taalpunt (www.taalpuntalmelo.nl) om mee te kijken naar onze woordelijke communicatie richting debiteuren en ons te trainen in begrijpelijke taal leren schrijven.



De voordelen

Het is erg belangrijk om begrijpelijke taal te gebruiken in onze brieven als deurwaarders. Dit heeft veel voordelen. Allereerst kunnen mensen die geld moeten betalen of een betalingsregeling willen aanvragen de inhoud van de brief beter begrijpen. Dit helpt hen om de juiste stappen te nemen. Daarnaast helpt het ook om het negatieve imago rond schulden te verminderen en moedigt het gesprekken aan tussen mensen met schulden en deurwaarders.



Kort gezegd, door begrijpelijke taal te gebruiken in onze brieven als deurwaarders, kunnen we problemen sneller oplossen. Als deurwaarderskantoor streven we ernaar om dit als standaard te hanteren, zodat niemand in onze steeds ingewikkelder wordende samenleving wordt achtergelaten.

Begrijpelijke taal door deurwaarders voor debiteuren

In een wereld waar communicatie steeds meer vertrouwt op geschreven woorden...

Vooruit kijken is beter dan verwijten

Onlangs heb ik  een mediation-traject afgerond met twee directeuren van twe...

Goede Algemene voorwaarden om juridische problemen te voorkomen

Een juridisch geschil; over het algemeen zit niemand daar op te wachten. Ee...

Top 10 smoezen

Van 'enge deurwaarder' naar 'behulpzame probleemoplosser'

Debiteurenbeheer door WVHL

In onze eerdere blog hebben wij u diverse tips gegeven om een goed debiteur...

Gerechtsdeurwaarder als compassievol regisseur?

De gerechtsdeurwaarder is een belangrijke spin in het web als het om het ma...

Facturen sneller betaald krijgen

Waarom is het belangrijk om een goed debiteurenbeheer te hebben? Een goed d...

Algemene termijnenwet 2023: Feestdagen en gelijkgestelde dagen