Begrijpelijke taal door deurwaarders voor debiteuren

In een wereld waar communicatie steeds meer vertrouwt op geschreven woorden, kan laaggeletterdheid een grote hindernis vormen voor mensen. Het vermogen om informatie te begrijpen en effectief te communiceren is immers een groot onderdeel van binnen onze huidige maatschappij.


Hoog percentage moeite met lezen en schrijven

Helaas zijn er nog steeds mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, en deze problematiek kan verstrekkende gevolgen hebben. Zo ook in onze directe omgeving, van alle volwassenen (16 jaar en ouder) heeft in de gemeente Almelo 18% moeite met lezen en schrijven. Dat is bijna 1 op 5. Voor de omliggende gemeenten (Rijssen-Holten, Twenterand en Hengelo) ligt dit percentage op 7-8%. In Enschede ligt het weer een stuk hoger, daar heeft 24% moeite met lezen en schrijven.



Gebruik van begrijpelijke taal in onze brieven

Als deurwaarderskantoor beseffen wij ons dat laaggeletterdheid een eventueel probleem kan vormen in onze communicatie richting debiteuren. Daarom is het gebruik van begrijpelijke taal in onze brieven (en andere vormen van communicatie) van essentieel belang. Om deze reden hebben hebben wij de samenwerking opgezocht met Taalpunt (www.taalpuntalmelo.nl) om mee te kijken naar onze woordelijke communicatie richting debiteuren en ons te trainen in begrijpelijke taal leren schrijven.


De voordelen

Het is erg belangrijk om begrijpelijke taal te gebruiken in onze brieven als deurwaarders. Dit heeft veel voordelen. Allereerst kunnen mensen die geld moeten betalen of een betalingsregeling willen aanvragen de inhoud van de brief beter begrijpen. Dit helpt hen om de juiste stappen te nemen. Daarnaast helpt het ook om het negatieve imago rond schulden te verminderen en moedigt het gesprekken aan tussen mensen met schulden en deurwaarders.


Kort gezegd, door begrijpelijke taal te gebruiken in onze brieven als deurwaarders, kunnen we problemen sneller oplossen. Als deurwaarderskantoor streven we ernaar om dit als standaard te hanteren, zodat niemand in onze steeds ingewikkelder wordende samenleving wordt achtergelaten.

Help, mijn medewerker heeft financiële problemen. En nu?

Als werkgever van een MKB-bedrijf ben je betrokken bij verschillende aspect...

Het belang van een sterke klantrelatie in debiteurenbeheer

Een goede klantrelatie is van essentieel belang. Niet alleen zorgt het ervo...

Ondernemer vaak de dupe van nieuwe wet schuldsanering

Sinds 1 juli 2023 is de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) aang...

Goede Algemene voorwaarden om juridische problemen te voorkomen

Een juridisch geschil; over het algemeen zit niemand daar op te wachten. Ee...

3 Tips voor Effectief Debiteurenbeheer

Debiteurenbeheer betreft het proces van effectief beheren en opvolgen van o...

Dagvaarden: waarom en wanneer?

De 14-dagen brief

Elke ondernemer heeft wel eens te maken met een debiteur die uw factuur nie...

Begrijpelijke taal door deurwaarders voor debiteuren

In een wereld waar communicatie steeds meer vertrouwt op geschreven woorden...

Vooruit kijken is beter dan verwijten

Onlangs heb ik  een mediation-traject afgerond met twee directeuren van twe...