De 14-dagen brief

Elke ondernemer heeft wel eens te maken met een debiteur die uw factuur niet betaald. U heeft al herinneringen en aanmaningen gestuurd, maar niks heeft tot betaling geleid. Dit is natuurlijk een erg vervelende situatie. Als laatste stap kunt u een ingebrekestelling (ook wel: 14-dagen brief) sturen.
In dit artikel leest u alles wat u moet weten over de 14-dagen brief.


Wat is de 14-dagen brief?

De 14-dagen brief is een schriftelijke aanmaning die u naar uw debiteur stuurt wanneer hij/zij uw factuur niet heeft betaald binnen de vastgestelde betalingstermijn. In de 14-dagen brief staan de gevolgen van het niet betalen van de factuur en de hoogte van de te vorderen incassokosten.


De 14-dagen brief is een laatste waarschuwing voor uw debiteur. Wanneer de aanmaning door de debiteur is ontvangen gaat de betalingstermijn van 14 dagen in. Na deze 14 dagen mag de vordering met de incassokosten worden verhoogd.


Opzet nodig?

U kunt een opzet voor uw 14-dagen brief downloaden door onderstaand formulier in te vullen.


Naam:
Ik wil graag op de hoogte gehouden via de nieuwsbrief (1 keer per kwartaal)
E-mailadres: *



Een goede huurovereenkomst voorkomt problemen: Tips en richtlijnen

Het huren van een woning is een belangrijke stap, zowel voor huurders als v...

Help, mijn medewerker heeft financiële problemen. En nu?

Als werkgever van een MKB-bedrijf ben je betrokken bij verschillende aspect...

Het belang van een sterke klantrelatie in debiteurenbeheer

Een goede klantrelatie is van essentieel belang. Niet alleen zorgt het ervo...

Ondernemer vaak de dupe van nieuwe wet schuldsanering

Sinds 1 juli 2023 is de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) aang...

Goede Algemene voorwaarden om juridische problemen te voorkomen

Een juridisch geschil; over het algemeen zit niemand daar op te wachten. Ee...

3 Tips voor Effectief Debiteurenbeheer

Debiteurenbeheer betreft het proces van effectief beheren en opvolgen van o...

Dagvaarden: waarom en wanneer?

De 14-dagen brief

Elke ondernemer heeft wel eens te maken met een debiteur die uw factuur nie...

Begrijpelijke taal door deurwaarders voor debiteuren

In een wereld waar communicatie steeds meer vertrouwt op geschreven woorden...